NJÁSA
- Rubrika: Výkladový slovník
- Autor: Duchovní škola Rezonance
„Nastavit“, „vybrat“. V Jógasútře se tento termín používá jako synonymum pro samjamu, pevné zaměření pozornosti na bod, v němž se spojuje subjekt a objekt poznání. V jiných kontextech, zejména v tantrismu, se však njása vztahuje k různým zasvěceným postupům, které směřují k postupné transfiguraci a následně transformaci fyzického těla jogína/jogínky či milované bytosti v tělo vybraného božstva (ištadévatá), nebo v tělo zcela zasvěcené duchovnímu průvodci.
Toto božské zasvěcení těla se obecně provádí dotykem a energetizací určitých částí těla spojeným palcem, ukazováčkem a prostředníčkem pravé ruky (nebo jemnou masáží příslušných tělesných oblastí palcem pravé ruky ve směru jang – proti směru hodinových ručiček) současně s mentálním vysíláním (nebo i krátce prováděnou lajajógou) určité mantry. Složitým tajným postupům njásy obvykle předchází „očista subtilních elementů“ (viz bhútašuddhi).
Prvním krokem této galvanizace a subtilní transfigurativní integrace zvané njása je nasycení připraveného fyzického těla blahodárnou subtilní přítomností či charakteristickou životní silou (džíva) zvoleného božství. Tento postup se nazývá džívanjása. Po této fázi následuje „pokládání“ 50 písmen sanskrtské abecedy (každé z nich analogicky odpovídá blahodárné tvořivé esenciální subtilní energii vesmíru) na tělo jogína či jogínky, což se nazývá matrikanjása. Dále jogín nevýslovným způsobem vyvolává a prostřednictvím rezonance se spojuje s určitými božskými silami (např. s jednou z velkých makrokosmických mocností), které tak analogicky spojuje s jednotlivými částmi fyzického těla. Tato fáze se nazývá rišinjása.
Poté následuje „transfigurace šesti částí těla“, šadanganjása, která se skládá z „transfigurace tajných zón“ (anganjása) a „transfigurace paží“ (karanjása). První část (anganjása) spočívá v dotýkání se určitých oblastí hlavy během mentálního nebo verbálního vysílání určitých manter, a druhá část (karanjása) zahrnuje propojení určitých manter (mentálně nebo slovně vysílaných) s různými částmi paží.
Njása tedy představuje hluboký a poměrně složitý esoterický postup transfigurace a kosmizace fyzického těla v důsledku intenzivní a rozsáhlé galvanizace (vyvolané prostřednictvím rezonance) blahodárné subtilní (psychicko-duchovní) energie (šakti) v bytosti jogína či jogínky, který (nebo která) si tímto způsobem vytváří novou a mnohem vytříbenější realitu, a to jak vnitřní, tak vnější.