PRADŽŇÁ
- Rubrika: Výkladový slovník
- Autor: Duchovní škola Rezonance
Doslova „čisté vědomí“ neboli „moudrost“. Je konečným vědomím jako podstata átmanu. Podle P. Deussena je to „nejvyšší duch osvobozený od jakéhokoliv subjektu, kromě sobě samého, která objímá individuální duši v období hlubokého spánku (beze snů)“. Odtud vychází definice pradžňá jako vědomí duše ponořené do hlubokého spánku.
V Buddhismu a Zenu je pojem mahájány ústřední; označuje nikoliv (abstraktní) pojmově a intelektuálně zprostředkovanou moudrost, nýbrž bezprostředně zakoušenou moudrost intuitivní, jejímž rozhodujícím momentem je postižení a pochopení blažené prázdnoty (šúnjatá), ve které je obsažená opravdová podstata světa.
Uskutečnění pradžňá bývá mnohokrát kladeno naroveň dosažení osvícení a představuje jeden z podstatných znaků buddhovství. Pradžňá je jednou z „dokonalostí“ (páramitá), jež na své životní pouti k osvobození (bhúmi) uskutečňuje bódhisattva.
Pradžňá je stav vědomí v hlubokém spánku, pro který je charakteristická nepřítomnost myšlení a kdy je džíva, přestože dočasně a bez svého vědomí (kromě pokročilých jogínů a mistrů), spojen v jedno s brahmanem. Védánta rozlišuje čtyři stavy vědomí vaišvánara – stav bdění, taidžasa – stav snění, pradžňá – stav spánku beze snů a turíja – „čtvrtý“ stav. Tím se zabývá zejména Mándúkja upanišad. Tyto čtyři stavy vědomí bývají také známy pod názvy: džágrat (stav bdění), svapna (stav snění), sušupti (stav hlubokého spánku) a turíja (blažená nadvědomá prázdnota).