Zasvěcení

Tento princip není určen každému,
protože tato skutečnost by byla potrestána
a Indra by setla hlavu každému nerozvážnému učiteli.
Proto pouze ten, kdo již zná a studoval Vedu může být trénován,
jen ten kdo ji miluje, nikdo jiný.

SHATAPATHA BRAHMANA, 14.1.1.

Slovo "zasvěcení" znamená všeobecně přenos duchovního (psychického) toku do lidské bytosti, přenosu dosáhneme prostřednictvím skutečného mistra který patří k nějaké tradiční komunitě, skupině, nebo duchovnímu proudu. V širším významu tohoto slova, během let existovala kněžská zasvěcení, královská, vojenská a dokonce zasvěcení spojená s řemeslníky.

Můžeme pouze předpokládat že křesťanská svátost a některé kulty byly zpočátku spojeny se zasvěcením, toto slovo se téměř stalo synonymem k slovu "ezoterický". V takzvaných "primitivních" komunitách ale také najdeme mnoho druhů rituálů, určených k úplnému přijetí jedince do společenství. Nicméně jiné zvláštní určení v těchto komunitách nemají. Takový rituál má povinný charakter, jako například křest u starých křesťanů. Jiné typy vyššího zasvěcení, které etnologie nazývá "magií" nebo "šamanstvím" byly převážně vyhrazeny pouze těm členům společenství, kteří byli nadáni speciálními dovednostmi.

Co se týče Indie, hlavní, pevně stanovený rozdíl je mezi dvěma pojmy "upanayana" a "diksha". Obvykle jsou tyto pojmy vykládány jako "zasvěcení, přijetí" ačkoliv se jedná o dvě nesrovnatelné skutečnosti; ale musíme připustit že oba výrazy mají posvátný charakter. Ta první skutečnost je nedosažitelná pro ty, kdo se nenarodili a nevyrůstali v hinduistickém prostředí. Ta druhá představuje opravdové zasvěcení, kterého může dosáhnout (v této době zmatků v kastách a tradicích) i západní žák pravého duchovního mistra. Příprava žáka by měla být hodnotná a důstojná.

Různé způsoby zasvěcení

I když "zasvěcení" například v hinduismu (upanayana), přísluší třem nejvyšším kastám a je samozřejmé, nemůžete říci to samé o dalším typu, diksha, které uděluje Guru patřící k správnému duchovnímu proudu. Toto zasvěcení (přijetí) nemůže být získáno očividným způsobem, ale lidskou bytostí zaneprázdněnou nanebevstoupením (sadhana), lidskou bytostí která odhalila nějaké zvláštní vlastnosti typické pro cestu a tím kdo se rozhodl vytrvale ji následovat a dospět tak daleko, jak mu to prostředky a vrozené schopnosti dovolí.

Většinou, v hindus-veda, tantrických nebo jiných tradicích, mistr prozradí žákovi mantru (jemný zvuk, usnadňující přechod do rezonance pomocí prospěšných kosmických sil) s její přesnou specifickou náplní a správnou výslovností, která je považována za nezbytnou ve spojení s jejím určitým významem. Meditací a opakováním tohoto slova, mantra v které dosáhne začátku meditace, dovolí přechod do rezonance s určitou jemnou (energií) realitou, žák by měl vydobýt kousek za kouskem smysl, to je její podstata (rasa). Na začátku, více či méně nezvyklý, zvuk by se měl stát vibrujícím a výkonným logos, který nakonec může být předán novému žákovi, kromě nového zasvěcení. Může to být klasická mantra, podle všeho známá mnoha lidmi; neměla by vůbec zmenšit sílu kterou má, nebo lépe řečeno znovu nalezla, když je oživena energetickým impulsem přeneseným duchovním mistrem na žáka během meditace.

Ve všech situacích které byly popsány, při zasvěcení se předpokládá přenos energie, vibrací, impulsu nebo spirituální síly. Nemůžeme mluvit o zasvěcení jako události s jednoduchým teoretickým návodem, jak je zvykem v západním světě. Posvátný princip může být učen vědátorem, přírodovědcem, můžete ho číst z tradičních knih. Ale přeměna energie, schopnost "oživení" může být probuzena jen pravým Guru (mistrem) který nutně nemusí být vysoce vzdělaný nebo slavný. Říká se, že tato energie může nabýt překvapujících forem, až paradoxních, vzdálených od rutinních klišé při zasvěcení. Mnoho mistrů, jak jsme již dříve uvedli, dosahuje zasvěcení pomocí jemných zvuků. Někteří používají oči, doteky, gesta, dýchání nebo i mlčení. Například Guru Ramakršna si strkají mezi obočí úlomky skla. Jiní mistři pracují se sny usnadňující tak přístup k zasvěcení pro ty připravené žáky, kteří nemají možnost přijmout zasvěcení na psychické úrovni.

To co je důležité, není zážitek, ale kvalita předané energie, která musí "dorazit" ve správný čas ke správnému příjemci. Nicméně, duchovní rozvoj lidské bytosti by vůbec neměl být přerušen v okamžiku kdy byl přijat tok energie ani by si člověk okamžitě neměl být plně vědom hlubokého významu zasvěcení kterého dosáhl. Pouze následkem "vnitřní" práce by měl sklízet ovoce úspěchu. Také je dobré vědět, že žák může dosáhnout několika zasvěcení během jediné existence, někdy od různých mistrů.

Častou chybou je věřit, že cílem zasvěcení je vykonání vnitřní cesty. Naopak, "zasvěcení" je začátek (jak naznačuje etymologie slova). Již jednou "znovuzrozený" tajemným procesem zasvěcení, má žák příležitost "prožít vše znovu" z vyšší perspektivy.

NAHORU